Eötvös Lóránd Tudományegyetem
Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Neveléstudományi Doktori Iskola
Programvezető: Dr. Bábosik István
STROHNER JÓZSEF
Vizuális Aktivitás Kompetencia
(A vizuális nevelés egy lehetséges alternatív személyiségfejlesztő modellje)
Témavezető: Dr. Kárpáti Andrea CSc
Doktori (PhD) értekezés tézisei
KECSKEMÉT, 2007
Tartalomjegyzék
Összefoglaló (magyar nyelvű)…………………………………………………………….. 1
Summary ………………………………………………………………………………….. 2
A kutatás tárgya...................................................................................................................... 5
A szakirodalmi elemzés alapján az empirikus vizsgálathoz levonható következtetések....... 5
Hipotézisek ........................................................................................................................... 12
Az empirikus vizsgálat bemutatása........................................................................................ 13
Az eredmények összefoglalása, következtetések.................................................................. 14
Az értekezés témájához kapcsolódó publikációk.................................................................. 18
ÖSSZEFOGLALÓ
Strohner József
Vizuális Aktivitás Kompetencia
(A vizuális nevelés egy lehetséges alternatív személyiségfejlesztő modellje)
PhD disszertáció
Témavezető: Dr.Andrea Kárpáti CSc
Kecskemét, 2007
Disszertációm a vizuális kultúra elméleti összefüggésrendszerét igyekezett feltárni és rendszerezni a vizuális nevelés problematikája felől közelítve. Megkíséreltem felvázolni a vizuális nevelés egy lehetséges kompetenciaalapú pedagógiai modelljét. Igyekeztem megindokolni a Vizuális Aktivitás Speciális Kompetenciaterület fogalmának érvényességét és használatának létjogosultságát.
Fejlesztő kísérletemmel arra a kérdésre szerettem volna választ kapni, hogy az általam összeállított alternatív vizuális nevelés modell a kutatási hipotézisekben megfogalmazottak értelmében mutat-e pozitív változásokat és, ha igen, milyen irányú változásokat mutat a vizsgált periódusban.
Az empirikus vizsgálat eredményeként megállapítható, hogy a kísérleti csoportok fejlődése gyorsabb és kiegyensúlyozottabb.
A fejlesztő kísérlet eredményei igazolták, hogy a gyakorlati nevelő- oktató munka számára mérhetően hatékonyabb személyiségfejlesztő kereszttantervi koncepció és személyes pedagógiai program dolgozható ki a modell elméleti konstrukciója alapján.
A szakirodalom analízise és az empirikus vizsgálat alapján az alábbi következtetések vonhatók le:
· A vizuális nevelésnek integrálnia kell a látás és érzékelés kortárs kutatási eredményeit annak érdekében, hogy az egyre inkább medializálódó világ jelenségeit adekvát módon vizsgálhassa, értelmezhesse;
· Integrálni kell a pedagógia tudományi rendszerébe a kognitív idegtudomány (vizualitással is kapcsolatos) következtetéseit;
· Előtérbe kell helyezni a személyiség rendszerszemléletű értelmezését, amely lehetőséget biztosít a pedagógiai folyamatok differenciált értelmezésére és tervezésére.
· A vizuális nevelés kutatásaiban meg kell jelennie a határtudományok új szempontjainak és tudományos eredményeinek is, különös tekintettel a kortárs vizuális technikák és gondolkodásmódok kutatását;
· Célszerűnek tűnik az általam elkezdett kutatások folytatása, mert, nézetem szerint hozzájárulhat a pedagógiai stratégiai gondolkodás vizuális nevelésben való meghonosításához;
· A Folytatni kell a magyar és nemzetközi, a vizualitás elméleti kérdéseivel kapcsolatos analitikus szakirodalmat, tanulságokat kell levonni szakmánkra nézve megállapításaikból
· Tovább kell folytatni a személyiség vizuális neveléssel kapcsolatos képességstruktúrájának elméleti feldolgozását. Elsődleges fontosságúnak tartom a rutin és készségkörök pontos meghatározását, és ezekhez a képességek szervező funkcióinak pontosítását;
· Fontos eleme lehet a vizsgálatok kiterjesztése a számítógéppel segített vizuális tevékenységek természetének és képességstruktúrájának vizsgálata. Ezért a lehetséges tantárgypedagógiai és módszertani vonatkozásokat feltárva az alsófokú vizuális nevelés területén is ki kell dolgozni a gyakorlati –alapozó- alkalmazások releváns lehetőségeit és azok gyakorlatban is alkalmazható elemző vizsgálati módszereit.
SUMMARY
Strohner József
Visual Activity Special Competence
(An Alternative Personality Development Model of Visual Education)
PhD Dissertation
Supervisor: Dr. Andrea Kárpáti CSc
Kecskemét
2007
My dissertation has made an attempt to explore and systematize the theoretical relation-system of visual culture from the point of view of visual education.
I have tried to create a pedagogic model of a competence-based visual education. The validity and justification of the concept and use of Visual Activity Special Competence area has been demonstrated.
With a developmental research I wanted to find answers to whether my model of alternative visual education can show – in the light of the hypotheses - positive changes. If so, I wanted to explore the direction of changes in the examined period.
As a result of the empirical research we can state that the examined groups have shown faster and more balanced development.
The results of the developmental research have proved that by applying the theoretical construction of the model, a measurably more effective personality development cross-curricular conception and personal pedagogic programme can be worked out.
On analysing the literature and according to the results of the empirical research the following conclusions can be drawn:
· Visual education should integrate the contemporary research results of seeing and perception in order that the phenomena of the more and more medialised world can be examined and comprehend adequately.
· Conclusions of cognitive neurology (in connection with visuality) have to be integrated into the scientific structure of pedagogy.
· The system-oriented understanding of personality has to be placed into focus, which will provide possibilities for differentiated interpretation and planning of pedagogic processes.
· In the research of visual education new viewpoints and research results of borderland sciences have to appear, especially the research of contemporary visual techniques and thinking.
· The present research of mine needs to be continued, which – according to my way of thinking – might contribute to the integration of strategic pedagogic thinking in visual education.
· Exploration of analytic literature dealing with the theoretical problems of visuality – both home and international – should be continued and their results should lead to conclusions to improve our work
· Theoretical examination of personality competence-structure with special focus on visual education should be continued. Routine- and skill-circles need to be determined first, and the organisational functions of skills connected to them need to be made more exact.
· The examination should include the exploration of the nature of computer assisted visual activities and their skills structure. Therefore, by exploring the subject pedagogy and methodology connections, possibilities of practical basic applications and their examination methodology for analyses, which can be used in practice, should be created.